رادمهر جوجورادمهر جوجو، تا این لحظه: 13 سال و 5 ماه و 30 روز سن داره

R.boreiri

هفت جمله که مامان باباها هرگز نباید به فرزندشان بگویند

1392/5/14 14:05
نویسنده : مامان
963 بازدید
اشتراک گذاری

لجبازی ها و بهانه گیری های کودکتان شما را کلافه کرده ، احساسی از خشم همه وجود شما را گرفته وتنها چیزی که احتیاج دارید راهی است که شما را از این شرایط بیرون آورد . ممکن است در این سردرگمی به روشی متوسل شوید که ساده ترین راه باشد اما پیامدهای منفی ای بر شخصیت کودکتان برجای بگذارد .. ممکن است برای پایان دادن به بهانه گیری های کودکتان آگاهانه یا نا آگاهانه دست روی ترس های کودکتان بگذارید و از این احساس ناامنی او سوء استفاده کنید یا حتی نادانسته عواطف او را به بازی بگیرید و با زهری از جنس جمله ، بر روح و شخصیت فرزندتان آسیب برسانید. گاهی چنین رفتارهایی می تواند به ایجاد استرس در کودک بینجامد.

دوری از خشم و حفظ چهره ای آرام مهم ترین کاری است که شما در برابر بهانه گیری ها و بد رفتارهایی کودکتان باید انجام دهید اما اغلب اوقات والدین در کنترل خود موفق نیستند و نمی توانند خود را آرام نگه دارند. والدین گاهی در این شرایط چیزهایی برزبان می رانند که ممکن است پیامدهای منفی ای بر شخصیت کودک داشته باشد.

همیشه باید مواظب باشیم که چه از دهانمان خارج می شود!

بعضی از اشتباه های کلامی ممکن است تاثیر بسیار بدی بر روان و شخصیت کودک در آینده داشته باشد، باید توجه داشت هرکلام ما برچگونگی شکل گیری شخصیت کودک موثر است و ممکن است احساس احترام به خود و یا احساس مسئوولیت پذیری اورا تحت تاثیر قراردهد. در اینجا به اشتباه های کلامی رایجی اشاره شده که ممکن است هر کدام از ما در برخورد با رفتار نادرست فرزندمان آنها را به کارببریم :

بقیه در ادامه مطلب.....

١- اگه دست از این کار بر نداری همین جا تو رو ول می کنم و می رم

شما این جمله را به کودک خود می گویید تا او را وادار کنید ، کاری را بکند که شما می خواهید، یا او را از انجام کاری که مطلوب شما نیست باز دارید اما باید بدانید ترس از تنها ماندن و رها شدن بدترین ترسی است که کودک ممکن است با آن مواجه شود. ترسی که باعث ایجاد احساس ناامنی در او می شود.در حقیقت با چنین رفتاری شما از ترس بی پناهی و تنها ماندن کودک سوء استفاده می کنید یا این ترس را به بازی می گیرید تا کودکتان در چنین لحظاتی از شما اطاعت کند.به جای این کار شما می توانید به دختر یا پسرتان یک حق انتخاب دهید، مثلاً اگر کودکتان در فروشگاه شروع به لجبازی کرد ، می توانید با صدایی مطمئن و آرام به او بگوید که اگر به رفتارت ادامه دهی به خانه بر می گردیم ، انتخاب با توست . 

٢- از خودت خجالت بکش

اغلب پدرو مادرها از این قبیل جمله ها استفاده می کنند تا با ایجاد احساسی از گناه و شرمساری در وجود کودک ، او را وادار کنند تا دست از رفتار اشتباه خود بردارد، ممکن است موفق هم باشند اما به چه قیمتی؟ همراه با این احساس شرم و گناه ، این باور در کودک شکل می گیرد که " من مقصرم "، " من هرگز کاری را درست انجام نمی دهم" یا " من به ندازه کافی خوب نیستم" این فرایند باعث شکل گیری هسته ای از باورها در کودک می شودکه ممکن است استنباط او از شخصیتش تحت تاثیر قراردهد و او را در سیکلی از رفتار قرار دهد که دائم خود را سرزنش کند.

٣-هیچ وقت نمی خواستمت

بیان جمله هایی مثل" کاش هرگز نبودی " یا " اگر به گذشته برمی گشتم بچه دار نمی شدم " تاثیر بسیار منفی و توأم با احساس ناامنی در کودک ایجاد میکند. این جمله ها پیام بی مورد بودن یا نخواستنی بودن را به کودک شما منتقل می کند و در نهایت به تخریب رابطه والدین و فرزند می انجامد.

٤-تو باعث طلاق ما شدی

همه کودکان دوست دارند والدین شان روابط عاشقانه با هم داشته باشند و در کنار هم بمانند. ممکن است در طی جدایی پدرومادر ، این باور به کودک القا شود که باعث جدایی پدرومادرش بوده ! در حقیقت این بار عواطفی بر او تحمیل می شود که ممکن است هرگز خود را نبخشد . کودک ممکن است فکر کند که اگر احساس مسئوولیت بیشتری داشت یا رفتاری متفاوت داشت ممکن بود پدرو مادر او از هم جدا نمی شدند، بنابراین باید با دقت به کودک اطمینان داد که هرگز مسئوول جدایی پدر و مادرش نبوده ! اگر با کودک درباره مساله طلاق صحبت نشود ممکن است او بار این گناه را همیشه روی دوش خود احساس کند.

٥-از خواهرو برادرهایت یاد بگیر

این جمله ای است که ممکن است به طور معمول والدین از آن استفاده کنند.چنین جملاتی این پیام را به کودک منتقل می کنند که تو به اندازه کافی خوب نیستی یا به اندازه کافی باهوش نیستی ! این جمله ها باورهایی را در کودک تقویت می کنند که هسته رفتارهای نامطلوب او در آینده می شوند!و ممکن است رقابتی غیر طبیعی و در حقیقت حسادت را در کودک ایجاد کنند و به فردیت او آسیب برسانند. تلاش کنید استعدادها و زیبایی های درونی کودک خود را بشناسید و آنها را به کودکتان نشان دهید . به این ترتیب شما می توانید به رشد فردیت کودک خود کمک کنید .

٦- اجازه بده من این کارو برات انجام بدم

این رفتار باعث می شود تا احساس درماندگی و ناتوانی در کودک شکل بگیرد ، در نتیجه کودک تتشویق می شودخود را ناتوان بپندارد.اگر شما کارهایی را که به کودکتان مربوط است ، انجام دهید و این مساله نه یک بار و دو بار بلکه چند بار ادامه یابد، شما نه تنها هیچ کمکی به کودک خود نمی کنید بلکه متاسفانه باید به شما تبریک گفت که کار تازه ای به کارهای روزانه تان اضافه کرده اید .

٧-چرا نداره. چون من می گم !

ممکن است گاهی اوقات با چراهای بی پایانی از طرف کودک مواجه شوید که شما را کلافه کند وبرای پایان دادن به این چراها به این جمله متوسل شوید" چرا ندارد،من می گویم " شما با کاربرد این نوع جمله ها کودک را وارد کشمکشی از قدرت می کنید که به او می آموزد باید چون و چرا را کنار بگذارد و تنها اطاعت کند. در حقیقت به او می گویید که این شما هستید که می فهمید چون بزرگ ترید ! و او چون کوچک تر است ناتوان از فهمیدن است . در این کشمکش نوعی از رابطه شکل می گیرد که در حقیقت بازگشت به روابط استبدادی است . شما به جای چنین رفتاری می توانید ،‌به کودک خود بیاموزید که الان زمان تصمیم گیری شماست نه او . شما می توانید با به کارگیری توصیه های بالا و با بازاندیشی و کنترل بر رفتار خود در مواجهه با لجبازی ها و فشارهای کودکان رفتار او را تغییر دهید ، بدون اینکه از نیازهای عاطفی کودک خود سوء استفاده کنید. سعی کنید آرام باشید ، نفس عمیق بکشید و ابتدا فکر کنید بعد نسبت به رفتار کودک خود عکس العمل نشان دهید ! به یاد بیاورید کلمات ، هم می توانند باعث توانمند سازی شخصیت کودک شوند هم بر شخصیت او زخم وارد کنند.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان نادیا و نلیا
27 دی 90 11:17
خیلی برام مفید بود...ممنون
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به R.boreiri می باشد